מה דעתכן? חוק לאיסור חלוקת שקיות חד פעמיות בחינם

חוק לאיסור חלוקה בחינם של שקיות חד פעמיות

המהלך למיגור מפגעי שקיות הניילון, אותו מוביל השר להגנת הסביבה ח”כ עמיר פרץ, עובר לכנסת. בימים הקרובים יפיץ המשרד להגנת הסביבה תזכיר חוק לקבלת התייחסות משרדי הממשלה בעניין איסור חלוקה בחינם של שקיות ניילון. על מנת שהצרכנים לא יהיו אלה שנפגעים מהמהלך, בתחילת הדרך יחולקו לציבור בחינם סלים רב פעמיים אשר ישמשו תחליף לשקיות הניילון החד פעמיות. הסלים יחולקו במימון רשתות השיווק, שבכל שנה מוציאות כ-80 מליון שקלים על שקיות הניילון. כיום הוצאה זו “מגולגלת” על הציבור במחירי המוצרים השונים.


בטרם תאסר החלוקה בחינם של השקיות החד פעמיות, יקבלו אזרחי ישראל סלים רב פעמיים ללא תשלום. סלים אלה תוכננו ועוצבו על ידי מעצב ששכר המשרד להגנת הסביבה. החוק החדש קובע כי יוטל היטל בסך מינימום 60 אגורות על כל שקית חד פעמית. הכספים שייגבו בגין מכירה זו יעברו לקרן הניקיון וישמשו להקמת תשתית ומתקני מיחזור, טיפול ושיקום מפגעי פסולת, חינוך למיחזור ועוד.

על פי ההצעה, שקיות אשר באות במגע ישיר עם מזון שבתפזורת, כגון ירקות וגרעינים, יוחרגו מהחוק, כפי שקורה במדינות אירופה. גובה ההיטל הוא המחיר המינימאלי לצרכן שנמצא יעיל ליצירת שינוי ההתנהגות הנדרש. בגין הפרת החוק יוטלו קנסות בגובה של 20,000 עד כ-60,000 שקלים. את המהלך ילווה קמפיין ציבורי למניעת השימוש בשקיות הניילון.


עם כניסתו של השר פרץ לתפקיד, הודיע כי אחת מהמשימות המרכזיות שיעמדו בפניו הינה הטיפול בשקיות הניילון. השר פרץ נפגש עם מנהלי רשתות השיווק, עדכן אותם על כוונתו זו ומאז נערכו פגישות נוספות בינם לבין הנהלת המשרד. לפי סקרים שערך המשרד, יותר מ-70% מהציבור תומכים בהפסקת חלוקת שקיות הניילון בחינם. ישראלי ממוצע צורך כ-275 שקיות ניילון בשנה. רבע מכלל השקיות מושלכות לאשפה מיד בתום השימוש ונשארות מאות שנים באתרי הפסולת עד שהן מתפרקות. חלק גדול מהשקיות מביאות לפגיעה בשטחים הפתוחים ולזיהום המרחב העירוני, שמורות טבע, חופי הים והים עצמו. בעלי חיים רבים בישראל (בעיקר אוכלוסיית היעלים) נפגעים כתוצאה מאכילת השקיות. כ-100,000 בע”ח ימיים מתים מדי שנה בעולם כתוצאה מבליעת שקיות פלסטיק. בנוסף, שקיות הפלסטיק מיוצרות מנפט ועצם צריכתן הבזבזני גורם לצורך נוסף במאגרי הנפט שהחיפוש אחריהם מזיק לסביבה וייצורן מזהם. 

בכתבה מתוך  אתר התוכן להגנת הסביבה.

השארת תגובה

פתח צ'אט
1
היי,
איך נוכל לעזור לך?
Analytics by Conversios
דילוג לתוכן