פלייסמייקינג, לעשות מקום לאמנות

עיצוב פטריות מבטון בעלות מראה טבעי בציפוי פסיפס

ביצוע עבור מתחם “מרכז צעירים” מודיעין עילית.

לווי מקצועי- מיכל רוזנר- יוצרים סביבה.

תכנון וביצוע: שושנה דרור, פייגי ארליכמן

שותפות: אמניות – טובי וינגרטן, אסתר יידל ואיילה קורדיש

זכינו ובשנה החולפת, השתתפנו בקורס נהדר, במימון עיריית מודיעין עילית ובמסגרת סטודיו “מעשה אומן”. נושא הקורס היה “עיצוב סביבתי” ובו למדנו ותרגלנו שיטות לעבודה עם בטון ומגוון טכניקות פיסול ייחודיות . בסיום הקורס קיבלנו פרויקט מעולה ליישום החומר הנלמד, במרחב עירוני. נתבקשנו לעצב פטריות מבטון ולעטר אותן ואת הסביבה בפסיפס.

מהו פלייסמייקינג?

פלייסמייקינג היא בעצם שיטה,  בה ניתן ליצור מקום ואפילו המוזנח ביותר למקום יפה, מזמין ומייצר עניין. פרויקטים בפלייסמייקינג מתייחסים בעיקר לקהילה. לרוב העבודה עם הקהילה ולמענה.

ואנו, התבקשנו ליצור מקום ייחודי לרחבת הקרוונים בהם שוכנים מרכזי הצעירים.

הפריוקט

כמו כל פרויקט מתחיל בשלב התכנון. חשבנו, עיבדנו,צילמנו תכננו…

שלב שני ,היה לעבוד עם הנערות ולתכנן איתן תהליך עבודה.

שלב שלישי, הכנת הבטון, הדבקה והעמדה עד לגימור הסופי.

 

לעיצוב הפטריות, שילבנו כמה שיטות שנלמדו בקורס. לאחר ניסויים וטעויות, וגובשה דרך הפעולה, בעז”ה. להלן פירוט שלבי העבודה בהן נקטנו.

שלב א’- הכנת ארגז חול. בתוך קרטון גדול, פורסים יריעת ניילון שתצפה גם את השוליים. ממלאים חול.

שלב ב’- יצירת צורת הכיפה בחול. מרטיבים את החול ללחות עדינה, ויוצרים גומה בחול בצורת הכיפה בנגטיב.

שלב ג’-הכנת הפסיפס. מכינים את אריחי הפסיפס. עבור הנקודות הלבנות, השתמשנו בחלוקי אבנים לבנות.

שלב ד’- סידור הפסיפס. מטביעים את חלקי הפסיפס בחול עד חצי מנפחם כאשר הגלזורה כלפי מטה-טמון בחול.

שלב ה’- יציקת בטון נוזלי. מכינים תערובת בטון בסמיכות כמו של עיסת בלילה . את התערובת יוצקים על אריחי הפסיפס ההפוכים.

שלב ו’- שאר שכבות הכיפה. מכינים תערובת בסמיכות של טחינה, אותה מורחים מעל היציקה הראשונה. חותכים רשת מתכת בגודל של כ20 ס”מ מעבר לקוטר הפטריה, את הרשת מטביעים בבטון המרוח.

מכינים תערובת בטון בתוספת חצץ בסמיכות של חומוס מצפים את הרשת. יתכן שיהיו מקומות בהן הרשת תבצבץ-נטפל בכך בהמשך.

שלב זי- סיומת עגולה לשולי הפטריה. מכינים גלילי נייר עיתון, מניחים על היקף כובע הפטריה, ועוטפים בשולי רשת המתכת המבצבצת מעבר לשולי הכובע. על הרשת מורחים בטון סמיך בתוספת חצץ. לגימור חלק, מורחים שכבה שניה של בטון בסמיכות של טחינה, ללא חצץ. מחליקים עם מים עם סיום המריחה. למעוניינים בהחלקה נוספת, ניתן “לשייף” עם סקוטץ’ ברייט לאחר שהבטון מתקשה מעט.

 

שלב ח’- רגל הפטריה. מכינים גליל מקרטון בגובה הרגל המבוקשת. מצפים את הגליל ביריעת רשת מתכת, מכינים כמה חתיכות רשת בגודל של כ30/30 ס”מ יוצקים לתוך הכובע תערובת בטון סמיך עם חצץ עד גובה של כ5 ס”מ מעמידים את הרגל במרכז, מסדרים את חתיכות הרשת שחציים כנגד הרגל וחציים שקוע בבטון  שבכובע. מתחילים לצפות את הרשת של הרגל בתערובת בטון סמיך עם חצץ, מתחילים מלמטה ללמעלה. מהבטון שנופל לתוך הכובע במהלך ציפוי הרגל, מורחים על גבי הכובע עד לכיסוי מלא של הרשת שביצבצה קודם. כאשר הרגל מצופה בשכבה זו עד ללמעלה מצמידים לבטון את יתדות המתכת המשוננות (חתיכה ממוט מתכת משוננת באורך של כ40/50 ס”מ) וקושרים אותם בחוט  כאשר לפחות 20 ס”מ מאורכם צמוד לרגל ו20/30 ס”מ בולטים מעל (נתונים אלו יכולים להשתנות בהתאם לגודל הפטריה, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע) עוטפים את היקף רגל הפטריה המקביל ליתדות ברצועת רשת מתכת ומצפים את הרגל כולה בשכבת בטון נוספת. ממשיכים לצפות עד שהרשת נסתרת לגמרי ושיהיה לפחות 2 ס”מ עובי מעטה בטון להשאיר מרקם מחוספס-לא להחליק (בשונה ממה שרואים בתמונות המצורפות). את העיצוב הסופי של רגל הפטריה קל יהיה יותר לבצע לאחר התקנת הפטריה במקומה. בינתיים עוטפים במפת ניילון, ומניחים להתקשות במשך כחמישה ימים.

 

שלב ט’-הפטריה מוכנה להתקנה. את החלק הבולט של היתדות משקיעים בקרקע עם חיזוק של בטון מעורב עם חצץ. במקרה שלנו הרצפה היתה מבטון, היה צורך לקדוח “כוס” עבור כל יתד, בו מלאו את הבטון והציבו את היתדות.

 

שלב י’- נקיון וגימורים. (לצערינו אין תמונות לשלב זה היות וידינו היו מלוכלכות, ולא היה בסביבה מי שיצלם או שהמצלמה לא היתה זמינה 😀) פורסים מפת ניילון סביב הפטריה, מנקים בעזרת מברשת את כל החול הדבוק על האריחים ומבין החריצים שבינהם. בעזרת פטיש ומברג, מסירים כל שארית בטון לא רצויה, לסיום עיצוב רגל הפטריה, עוטפים את הרגל ביריעת רשת ברזל במקום בו מעוניינים בהתעבות, ומצפים בבטון סמיך. ולבסוף מצפים בשכבת בטון עדין, ללא חצץ ובסמיכות של טחינה, מחליקים עם מים, ושוב אם מעוניינים, ניתן להחליק יותר ע”י שיוף עם סקוטץ’ ברייט לאחר שמתקשה מעט. מכינים תערובת רובה, לפי ההוראות על האריזה, וממלאים בין אריחי הפסיפס, מנקים לאחר התקשות ראשונית של כחצי שעה. מומלץ לעטוף את הרגל בניילון לשמור על הלחות עד להתקשות מלאה של הבטון שנוסף, כחמישה ימים.

הפטריה מוכנה!!

ההתקנה ,השיוף והגימור כמובן השממעותיים ביותר…

והנה תמונות מהפלייסמייקינג הנהדר.

מומלץ בחום לכל פינה עזובה ברשות שלכם, ליד הבית או ברחבת בית הספר!!

רב תודות לחברותינו לקורס על עזרתן המרובה!

טובי וינגרטן, אסתר יידל ואיילה קורדיש הנהדרות.🖤🖤🖤

6 תגובות
  1. רבקי

    מקסים ומיוחד
    ותודה על הפירוט
    ממש מסביר

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ואו !
    זה באמת משדרג פלאים !!!
    כל הכבוד , בנות !

  3. אפרת

    מהמם
    שאפו
    שושנה כמעצבת פנים סתם כך אני מעריכה אותך (:

  4. יפה אילנה

    ממש יפה. כמה תכנון, עבודה ויצירה.
    תוצאות מהממות!

  5. שושנה דרור

    תודה רבה לכולן על המחמאות!

  6. אסתר גנוט

    הייתי שם (לפני ואחרי)
    יצירה מיוחדת ומעודנת!

השארת תגובה

פתח צ'אט
1
היי,
איך נוכל לעזור לך?
Analytics by Conversios
דילוג לתוכן