יזמות ועיצוב, סטודיו מירי ויסמין

חיבור עולמות: יזמות ועיצוב, חינוך ואמנות

עד לפני כעשור, יזמות ועיצוב היו עולמות משיקים אך נפרדים. היזם היה זקוק למעצב, המעצב היה זקוק ליזם. בעשור האחרון החלו התפקידים להשתלב ומעצבים רבים החלו להעז לחצות את הקווים, להשתמש בכישורים הרבים שרכשו כמעצבים לצורך יצירת יוזמות פרטיות משלהם. החלוצים היו מעצבים תעשייתיים ומעצבי מוצר, ולאחריהם החלו שטף של רעיונות בכל תחומי העיצוב, שגרמו לעולם התעשייה והיזמות להיצבע בגוונים יותר מרעננים וחיים.

איך מצליחים שני העולמות השונים, יזמות ועיצוב, לעבוד יחד?

כדי לענות על כך נתחיל מסיפורנו האישי – מירי ניהלה בעבר את הסטודיו החרדי במקאן אריקסון, במשך שנים לימדה עיצוב בסמינרים שונים וריכזה את המסלול לעיצוב גרפי בסמינר אור החיים. יסמין היא  בעלת הכשרה כפולה – בהוראת אנגלית ובעיצוב גרפי. בתחילת הדרך שימשה כמורה לאנגלית בתיכון ולאחר מכן עסקה בעיצוב גרפי ובמגוון תפקידי הנחיה והוראה בעיצוב. במהלך עבודתה במשך השנים זיהתה את הצורך הגדול בעזרי הוראה ובספרי קריאה באנגלית המותאמים לצרכי המורה בישראל, ושיתפה את מירי ברשמיה מהשטח. כך הקמנו בדיוק לפני 7 שנים את ‘טוב לדעת’ כ-side project, פרויקט צד, שניהלנו במקביל לשלל עיסוקיהן האחרים.

העבודה כללה את איתור הצרכים המדויקים של הלקוח (מורות לאנגלית בפרט ומערכת החינוך בכלל, וכן של ההורים), תכנון תכנים מתאימים ועיצוב שלהם כמוצר שיהיה בעל MVP אופטימלי. MVP= Minimum viable product, מוצר המכיל מספיק תכונות שיאפשרו ללקוחות המוקדמים להיות מרוצים ולספק ליזמים משוב על הביקוש ועל הצורך העתידי בפיתוח המוצר.

במשך תקופה זו הכרנו את עולם העסקים והשיווק לעומק, ובעיקר – אימנו את שרירי היזמות מבלי לקחת סיכונים גדולים. כאשר קהל הלקוחות המרוצים גדל בהתמדה והביקוש למוצרים נוספים גדל ביחד איתו, החלטנו להפוך את מיזם הצד למיזם העיקרי.

ב-5 השנים האחרונות עסקנו בעיקר בפרויקט הדגל של ‘טוב לדעת’ – פיתוח, הפקה ושיווק לספרוני קריאה מדורגים לילדים. ייחודיות הספרונים היא באוצר מילים ותחביר מדורגים המתאימים באופן אידיאלי לתלמידים ישראלים, וב”ה הם התקבלו באהדה בכל רשתות החינוך המגוונות – חרדי, דתי-לאומי ואף במגזר הכללי.

לצורך פיתוח הספרונים אנו מעסיקות צוות שכולל כ-10 אנשי מקצוע – כותבי תוכן, עורכים דידקטיים ולשוניים, ומאיירים מהשורה הראשונה. בשנה האחרונה השקנו 21 ספרונים נוספים, שהתקבלו ב”ה באהדה רבה.

אילו תכונות נותנות למעצבים יתרון תחרותי בעולם היזמות?

אפשר להצביע על מספר תכונות שעזרו לנו בדרך:

  1. סקרנות. לא לשקוט על השמרים. לפתוח עיניים לקשיים / חוסרים / בעיות בשטח ולחשוב אם וכיצד אפשר למצוא להן פתרון.
  2. אמפתיה. אין ספק כי חלק משמעותי ממציאת פתרונות נכונים ומותאמים לשוק ולקהל המשתמשים קשור בקשר הדוק לרגישות ואמפתיה. התכונות הללו מאפשרות זיהוי צרכים נכון המגיע מתוך היכרות עם אנשים והתחושות שלהם.
  3. איך אפשר בלעדיה – יצירתיות. תכונה שחשובה למעצב וליזם כאחד. היכולת לחשוב מחוץ לקופסא ולהמציא פתרונות ורעיונות יש מאין.

אלה ועוד, הם בעינינו כלים המחברים בין עולם העיצוב והיזמות.[1]

לצורך המחשה כיצד הדברים מתבטאים בפועל בעבודתנו השוטפת ניקח כדוגמא את ספרוני הקריאה של ‘טוב לדעת’. הם נוצרו אך ורק מתוך הקשבה לצרכי השוק. זיהינו כי חלק משמעותי מהספרונים הקיימים כיום בעולם הוראת האנגלית אינו מותאם לתלמיד הישראלי ולתכנית הלימוד הישראלית. חלקם מיובאים מחו”ל, חלקם מיוצרים בארץ, אבל לא ניתן בהם מספיק דגש על הפן הדידקטי או העיצובי. גם מבחינה ערכית – ראינו שהורים ואנשי חינוך אינם מעוניינים להתפשר על ספר ערכי, על אף שהוא מוצר דידקטי שלכאורה מיועד רק ללמד אנגלית. ההיצע בשוק של סיפורים ערכיים הינו נמוך מאוד, מסיבה פשוטה – קשה לבנות סיפור עם עלילה ברמה גבוהה מבחינה רגשית בגלל המגבלה של אוצר המילים והתחביר. הרמנו את הכפפה ועמלנו על חיבור סיפורים שבהם יודגשו ערכים כמו חסד, אהבת הזולת, קבלת השונה ועוד.

יוזמה אקטואלית נוספת שנוצרה לאור הכרת הצרכים בשטח – מבצע אפיקומן שיזמנו לקראת פסח. ידענו שחופשה היא זמן מצוין להורים לשבת עם ילדיהם על קידום האנגלית שלהם, מה שבד”כ לא מתאפשר במהלך השגרה, ויצרנו חבילות מותאמות לפי גילאים ורמה באנגלית, שיאפשרו להורה בעזרת רכישה פשוטה באתר לנצל את החופשה לדברים שחשובים לו.

נשמח לספר במאמר הבא על תהליך העבודה בסטודיו – החל משלב הלקטורה (בחירת הסיפורים הראויים לפרסום), עיבוד התוכן והתאמה לקהל היעד, ועד לשלב הניהול האמנותי וההפקה.

 

אם יש לכם שאלות נשמח לקרוא ולהגיב!

פסח כשר ושמח,

מירי ויסמין

נשמח מאוד אם תבקרו באתר שלנו!

www.tovladaat.co.il

[1] בדברינו נעזרנו במאמר מתוך הבלוג http://blog.bizmydesign.com/.

 

2 תגובות
  1. מרים ליפשיץ

    מוצרים מעולים.
    יש לי מספר סיפרונים ודיסק.
    הבנות מאוד נהנות.
    הספרונים מקצועיים, קלים להבנה, עיצוב יפהפה- נושאים מגוונים.
    מומלץ- מנסיון.

השארת תגובה

פתח צ'אט
1
היי,
איך נוכל לעזור לך?
Analytics by Conversios
דילוג לתוכן