ראיון מרתק על עיצוב ויזמות, צביה ועלני.

על עצמאות ויזמות
הכותבת: צביה ועלני. מעצבת תעשייתית ויזמית

פונות אלי נשים עם רעיונות לפיתוח פטנטים או יזמויות עיסקיות ומבקשות הכוונה והנחיות כיצד ליישם אותם. השיח העיקרי הוא סביב החשש: “איך אוכל לעזוב את העבודה”.. או כיצד זה יסתדר עם הילדים בבית, והאם הרעיון החדש בר ביצוע, אפקטיבי ועיסקי
לצורך כך, נפגשנו עם המעצבת והיזמית איריס זוהר, שהתחום העיקרי בו היא עוסקת הוא עיצוב מוצר עם התמחות בעיצוב כלי בית.
תחום חשוב נוסף – ליווי יזמים ועסקים מוטי עיצוב. בשלוש השנים האחרונות איריס מלווה יזמים ועסקים יצרניים שהערך המוסף שהם מייצרים ללקוח הוא עיצובי.
איריס החלה את דרכה העיצובית בבצלאל ואת הניסיון המעשי צברה כמעצבת תעשייתית לחברת מקס ברנר. (חברה עולמית המתמחה ביצור שוקולד. איריס עיצבה להם את מערכות הכלים)

בטוחני שראיון זה יתן הצצה, לקוראות לעולם מעשי ופרקטי בו תוכל כל אשה מעצבת לקחת כלים יישומיים אליה לסטודיו האישי.

האג מג- ספל חיבוק עבור שתיית שוקולד חם. מקס ברנר. עיצוב איריס זוהר
ערכת המסה ושתיית שוקולד נוזלי. מקס ברנר. עיצוב איריס זוהר
עיצוב ספל קפה למותג שטראוס. עיצוב איריס זוהר

איריס זוהר, מעבר להיותה בעלת סטודיו לעיצוב כבר למעלה מ 20 שנה, היה לה מותג יצרני של מוצרים לחדרי ילדים. כבעלת מותג יצרני היה מאוד חסר לאיריס לאורך הדרך מלווה עסקי שמכיר לעומק את התחום. לכן למדה תואר שני במנהל עסקים ומעניקה מהידע הזה ליזמים ועסקים קטנים.
איריס מלווה את היזם בכל השלבים כולל הגדרת אסטרטגיה עסקית, מטרות ויעדים, תמחור, הפקת אב טיפוס, הפקת סדרות קטנות והפקת סדרות גדולות.
כבוגרת בצלאל ובעלת תואר שני במנהל עסקים איריס מעניקה ללקוחותיה חבילה מקיפה של הבנה עיצובית ועסקית.

ארגונית לחדר שירותים עבור מותג הבית של איריס זוהר

איריס, מה את חושבת על עבודה עצמאית אצל נשים חרדיות ובכלל…
עבודה עצמאית לא מתאימה לכל אחת, אבל למי שהיא מתאימה זה ממש חלום. העצמאות מאפשרת כל כך הרבה דברים חיוביים בחיים שלא הייתי מוותרת עליה. כיוון שאני מלווה עסקית גם נשים חרדיות אני מתרשמת שהעצמאות מאוד מקלה על נשים שמעוניינות לייצר איזון בין חיי משפחה לבין עבודה ופרנסה.

איריס ובנה יהלי בתערוכה בה השתתפה איריס כמציגה

נשים המעוניינות לשלב עבודה כשכירה ופרנסה אהובה, יש לך עצות מעשיות עבורן?
הדבר הכי חשוב הוא שהשילוב צריך לשרת את המטרות. השילוב עצמו הוא כלי להשגת מטרות מגוונות ולכן חשוב להגדיר קודם כל את המטרות.
למשל אם המטרה היא לייצר יציבות כלכלית אבל להשאיר זמן לפתח פרוייקטים עצמאיים יש לוודא שהעבודה כשכירה משאירה מספיק זמן לפיתוח המוצר וגם מייצרת יציבות כלכלית.
אם המטרה של העבודה כשכירה היא לצבור ניסיון מגוון יש לוודא שאכן התפקיד עומד ביעדים.
איך את מתנהלת בסדר יום על מנת למקסם את הזמן שלך?
אני מקפידה לבנות לעצמי לוח זמנים מגוון שחלקו בעבודת סטודיו וחלקו בפגישות מחוץ לסטודיו. אני מנהלת לי לוח משימות שבועי ומקפידה לוודא בכל יום חמישי שכל המשימות בוצעו. אם משימה לא בוצעה היא עוברת לתחילת השבוע הבא. מאוד חשוב כעצמאית לדעת לנהל את עצמך ואת הזמן שלך. ולאזן בין כל גורמי החיים.
כיצד העבודה משפיעה על משפחתך ?
אני מאוד משתדלת לייצר איזון בין חיי הבית והמשפחה ובין הסטודיו והדרישות המקצועיות.
הילדים שלי כבר גדולים והמשפחה שלי מאוד מעורבת בחיי הסטודיו, תמיד יודעים על איזה פרויקטים אני עובדת והם הראשונים שמוזמנים לתת ביקורת על כל מוצר חדש שעיצבתי.
גם ממש חשוב לי לחשוף אותם לתרבות, לאומנות ולעשיה יצירתית. וגם אם הם לפעמים מקטרים הם כבר רגילים שבכל חופשה משפחתית מבקרים במוזיאון אחד ובמפעל אחד…

שתפי אותנו בעשיה האהובה עליך ביותר
האהבה הכי גדולה שלי (מעבר למשפחה שלי כמובן) נמצאת בסטודיו בפרויקטים שאני מפתחת לתערוכות. אני מקפידה להשתתף בתערוכות בארץ ובעולם. זו עשייה שלא למטרות רווח כלכלי, ללא לקוח, ובדרך כלל יש אוצרת שמלווה את תהליך היצירה. בתקופות כאלה אני ממש מחכה לרגעי הסטודיו השקטים שלי.

זילוף בסיליקון ע”ג פורצלן. הביאנלה. עיצוב איריס זוהר
זילוף בסיליקון ע”ג פורצלן. הביאנלה. עיצוב איריס זוהר
זילוף בסיליקון ע”ג פורצלן. הביאנלה. עיצוב איריס זוהר

 

ספלי קפה בעלי ידית מסיליקון. הביאנלה. עיצוב איריס זוהר

כמו כן, משמעות גדולה אני מוצאת בעשייה עיצובית במסגרות מוגנות. במסגרות אלה עיצוב הוא כלי המוביל לשינוי בחיי אוכלוסיות המתמודדות עם קשיים פיזיים ונפשיים. עם השנים פיתחתי שיטת עבודה המיועדת למסגרות תומכות כגון מפעלים מוגנים ומועדונים תעסוקתיים המעסיקים אנשים בעלי צרכים מיוחדים. מהלך העבודה כולל מיפוי הצרכים הייחודיים בכל מסגרת, עיצוב ופיתוח קולקציות מוצרים ייעודיות, ליווי והטמעת תהליכי ייצור הקולקציה על-ידי החברים

אגרטל קרמיקה פקעת נרקיס. יצור ע”י עמותת שווים. עיצוב: איריס זוהר

 

אירגונית למשרד מבטון. יצור עמותת אנוש. עיצוב איריס זוהר

ספרי לנו משהו מעניין שקרה לך במסגרת העבודה …
במסגרת העבודה שלי במקס ברנר ביקשו ממני להכין דגמים של פרלינים לתצוגה בחנויות הרשת. הכנתי דגמים שנראו כמו העתק מדויק של השוקולד, ובחנויות הן הוצגו בוויטרינות.
אחרי חודש הגיע מכתב של לקוח עצבני, שביקר בחנות ולקח לעצמו פרלין מהוויטרינה. כשחזר הביתה (בלי לשלם כמובן…) נגס בפרלין ושבר שן.
מאותו יום ביקשו ממני לדייק פחות בדגמים כדי שלקוחות יבינו שמדובר בזיוף ולא במקור….

לסיום- המלצה להצלחה, האם יש לך טיפ או כלי חשוב להצלחה ?

לגבי הוצאה מהכח אל הפועל של פרויקט יזמי זה כמובן מאוד תלוי באופי הפרויקט, אבל בגדול יש לפתח את הרעיון לרמת פירוט כזו שמאפשרת להבין באופן ברור מהו המוצר, איך מייצרים אותו, מה העלויות ומי היצרן. לרשום הכל ברור כבריף מקצועי ומכוון.

מכאן הדרך להוצאה אל הפועל קצרה וקלה.

אני מאמינה גדולה בסבלנות. ממליצה לכל יזמית לתכנן מטרות קצרות טווח וארוכות טווח ולחתור להשגת המטרות בנחישות ובסבלנות. תכנון קריירה הוא תהליך מורכב וארוך, לפעמים כשאנחנו בתוך התהליך הארוך הזה אנחנו לא רואות את ההתקדמות. כדאי ומומלץ לשתף אנשים מחוץ למעגל העשייה שלנו ולהיעזר באנשי מקצוע כדי להבין אם אנחנו בדרך הנכונה, אם אנחנו בדרך הנכונה אז צריך רק התמדה וסבלנות.
אה, ולא לשכוח לנשום עמוק…
בסבלנות.

4 תגובות
  1. חנה גינזבורג

    מענין ומחכים…

  2. חלי

    מרתק מאוד ניתן לקבל מספר טלפון או מייל של המעצבת?

  3. שר>ה

    גמאני מעונינת בפרטי התקשרות 🙂
    הכתבה הזו מצאה אותי בדיוק בזמן המתאים…

  4. צביה

    מצרפת מייל של איריס זוהר
    [email protected]
    ותודה על הפידבקים
    עוד כתבות מעניינות בדרך
    צביה

השארת תגובה

פתח צ'אט
1
היי,
איך נוכל לעזור לך?
Analytics by Conversios
דילוג לתוכן